Water is schaars

Zeeland trekt jaarlijks veel toeristen. Dat geeft een economische impuls aan de regio, maar leidt ook tot druk op de watervoorziening en het watergebruik. Zeker in Zeeland, waar zoetwater schaars is. Om oplossingen te vinden voor dit probleem, gingen de drie campings op zoek naar technieken om hun drinkwaterverbruik te verminderen.

Duurzame ambities

Strandpark De Zeeuwse Kust is één van deze bedrijven. Het park heeft de ambitie om de komende jaren te transformeren tot meest duurzame vakantiepark van Nederland. De drijfveer hierachter is o.a. klaar te zijn voor de toekomst, zodat volgende generaties het bedrijf op goede voet kunnen voortzetten. Momenteel gebruikt Strandpark De Zeeuwse Kust circa 30.000 m3 drinkwater per jaar wat na gebruik in het riool wordt geloosd. Dit willen ze in 2028 met 50% verminderen door water te hergebruiken en efficiënter in te zetten. Als de geteste installatie in het hele park wordt toegepast, realiseert het park een jaarlijkse drinkwaterbesparing van 18% per jaar.

"De nieuwe generatie op ons bedrijf staat te trappelen om de zaken over te nemen. Vanuit dat opzicht willen we er alles aan doen om de wereld en het bedrijf zo goed mogelijk door te geven." Marc Ruijtenberg eigenaar Strandpark De Zeeuwse Kust.

Nieuwe innovatieve technologie

Er zijn diverse technologieën toegepast bij de bedrijven. Technieken op maat gemaakt voor de situaties op campings: een plek waar je te maken hebt met veel piekmomenten. Zo koos Adriaan Wisse, eigenaar van Camping Weltevreden, voor een Hydraloop Cascade. Een biologisch en modulair op te bouwen zuiveringssysteem. Wereldwijd een primeur, zowel qua grootte als qua toepassing bij een recreatieterrein.

Video Strandpark De Zeeuwse Kust

Video Camping Weltevreden

Video Camping Olmenveld

Teruggeven aan de maatschappij

Water in Nederland is goedkoop waardoor dit soort installaties een lange terugverdientijd hebben. Voor de ondernemers waren de investeringen dan ook echt gericht op het nemen van verantwoordelijkheid in een maatschappelijk probleem.

“We vinden het belangrijk om als grootverbruiker iets terug te doen voor de maatschappij. Met onze installatie besparen we 7.000 m3 water en realiseren een CO2-reductie van circa 38%. ” Jos Westerbeke, eigenaar Camping Olmenveld

Onderzoek naar beleving gasten

Naast het monitoren en evalueren van de nieuwe technologieën is ook een ander belangrijk aspect onderzocht, namelijk de gast. HZ Kenniscentrum Kusttoerisme (KCKT) onderzocht wat gasten merken van de duurzame maatregelen. Zo hadden de waterinstallaties op de campings geen negatieve impact op de vakantiebeleving. Sterker nog, 86% van de gasten gaf aan de bedrijven te steunen in hun duurzame ambities.

Bekijk het volledige onderzoek

Grote besparingen

De waterinstallaties zorgden bij de toeristische bedrijven voor een grote waterbesparing. In totaal gaat het om een jaarlijkse waterbesparing van 14.000 m3. Dit kun je vergelijken met 5,5 olympische zwembaden, of 117.000 gevulde badkuipen. Benieuwd naar de toegepaste technieken of de ervaringen uit het project? Bekijk de resultaten op impulszeeland.nl.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door financiering van het Zeeland in Stroomversnelling subsidietraject en Provincie Zeeland.

Neem contact met ons op

Ga met ons in gesprek

Heb je zelf een toeristisch bedrijf en wil je jouw water op innovatieve wijze besparen? Of wil je op een andere manier jouw bedrijf verbeteren en ben je op zoek naar een helpende hand? Neem contact op met onze projectmanagers.

Lise de Nooijer-Hekhuis

Junior Projectmanager Vrijetijdseconomie

Stefan Coppoolse

Projectmanager Vrijetijdseconomie

Kim Provoost

Projectmanager Vrijetijdseconomie

Minke Rabaut

Projectmanager Vrijetijdseconomie