Digitalisering op de camping:

“Gasten maken we het zo gemakkelijk mogelijk én medewerkers zo efficiënt mogelijk”

Sandy Troost van Oeveren is sinds 1999 eigenaresse van de Julianahoeve en zet zich, samen met haar team, hard in voor digitalisering. Door de jaren heen heeft Sandy namelijk gemerkt dat de behoefte van de campinggasten sterk is veranderd: “Voor onze gasten is eten en drinken niet meer de eerste levensbehoefte, maar juist wifi.”

Digitalisering op grotere campings

Je bedrijfsvoering digitaliseren lukt niet van de ene op de andere dag. Het kost veel tijd. Tijd die voor veel campingeigenaren schaars is. Zeker in het hoogseizoen. Dat maakt het voor campingeigenaren, met name zij die met een kleiner team werken, lastig of spannend om te starten met digitalisering. Iets dat Sandy herkent. “Laatst kwam een concullega op bezoek, die eigenaar is van een kleinere camping. Toen zij hoorde wat wij allemaal doen op het gebied van digitalisering, viel ze bijna van haar stoel. Haar team is druk met inchecken en schoonmaken; ze hebben geen tijd voor andere zaken. Dus ook al heb je verstand van of interesse in digitalisering, je moet er wel de handjes voor hebben.”

“Wifi is tegenwoordig de eerste levensbehoefte van onze gasten, in plaats van eten en drinken”

Digitaal is het normaal

Maar de Julianahoeve, met haar 1462 staanplaatsen, valt zeker niet in het rijtje van kleine campings. Digitalisering staat hoog op de agenda. Niet alleen om de behoefte van gasten tegemoet te komen, maar ook om de werkwijze te verbeteren. Een werkwijze die inmiddels bijna volledig digitaal is. Zo communiceren werknemers via een app en staan logboeken en handboeken online. Sandy: “Is er iets mis met een chalet, dan krijgen medewerkers hiervan een melding in de app. De receptioniste hoeft dus geen briefje meer klaar te leggen voor bijvoorbeeld de parkbeheerder, zoals het vroeger ging. Meldingen worden ook standaard toegevoegd aan het logboek waar alle meldingen per chalet of kampeerplek in staan. Efficiënter kan niet.”

Efficiëntie

Efficiëntie. Juist dát is zo belangrijk voor de Julianahoeve. “We willen het gasten zo gemakkelijk mogelijk maken en onze medewerkers zo efficiënt mogelijk laten werken”, legt Sandy uit.

Efficiënte door self check-ins…

Een goed voorbeeld hiervan zijn de self check-ins. Waar voorheen parkbeheerders na sluitingstijd terug naar de camping moesten om gasten toe te laten, krijgen gasten die laat arriveren nu een code toegestuurd waarmee ze zelf het terrein op kunnen. En daarbij hoeven gasten overdag ook niet meer in de rij voor de receptie te staan om in te checken. Sandy: “Uiteraard willen we gasten het liefst zelf welkom heten. Maar dat is niet meer van deze tijd. Via de self check-ins kunnen gasten zelf bepalen wat ze willen; inchecken bij de receptie of het zelf doen.”

… En door het dynamic pricing-systeem

Een andere digitale innovatie die erg belangrijk is voor de Julianahoeve, is het dynamic pricing-systeem. Vaste prijslijsten hebben plaats gemaakt voor dynamische prijslijsten. Dit betekent dat prijzen worden aangepast op basis van vraag en aanbod. En de prijzen worden alleen nog maar online gecommuniceerd. Sandy: “In het dynamic pricing-systeem is nog een extra functie ontwikkeld waarmee we kunnen zien wat het verhogen van de prijs oplevert. We kunnen precies zien hoeveel meer omzet we draaien als we de prijs met bijvoorbeeld 20% verhogen in een bepaalde periode.”

De self check-in op Camping Julianahoeve

Digitalisatie waarmee je verder komt

Het dynamic pricing-systeem is een mooi voorbeeld van digitalisatie waarmee je als onderneming écht verder komt. Sandy legt uit: “Het grote voordeel van de dynamic pricing is dat we hebben geleerd wat onze basisprijs is. Aan de hand van benchmarking zagen we dat wij, zeker ten opzichte van campings met veel minder faciliteiten, redelijke prijzen hanteerden. We wilden daarom een hoger tarief vragen, maar onszelf ook niet uit de markt prijzen. Daarom moésten we weten: wat is de beste basisprijs? Het dynamic pricing systeem heeft ons veel inzicht gebracht. We weten nu wat onze basisprijs is, hoeveel we wanneer kunnen vragen en waar eventueel ruimte zit.”

Ook digitaliseren? Impuls Zeeland helpt je verder.

Wil jij als ondernemer in de Zeeuwse vrijetijdssector ook (meer) digitalisering toepassen? Impuls Zeeland helpt je daarbij. Bijvoorbeeld met een advies op maat of door het inschakelen van een digitalisatie-expert. Meer weten? Ga in gesprek met onze projectmanager Stefan Coppoolse via stefancoppoolse@impulszeeland.nl.

Ondersteuning bij digitalisering
Dit item is een inspiratie onderdeel van het Aanjaagprogramma Innovatie Toerisme
Neem contact met ons op

Zelf aan de slag met digitalisering?

Wil jij als ondernemer in de Zeeuwse vrijetijdssector ook (meer) digitalisering toepassen? Impuls Zeeland helpt je daarbij. Bijvoorbeeld met een advies op maat of door het inschakelen van een digitalisatie-expert. Meer weten? Ga in gesprek met onze projectmanager Stefan Coppoolse.

Stefan Coppoolse

Projectmanager Vrijetijdseconomie