“Rutger van der Male wees ons op een app van Oesterdam Tholen”, vertelt Els. “Daarmee worden gasten op een leuke manier door het park geleid. Zoiets zouden we vanuit ‘Tourist info Middelburg’ in De Drvkkery ook kunnen doen voor de stad Middelburg.” “Samen met de gemeente hadden we al een tijdje de wens om een leuke stadwandeling voor gezinnen met kinderen te realiseren. Met deze app konden we daar invulling aan geven”, vult Fred aan.

Nog maar 3 maanden
Dus, aan de slag en snel, want het einde van de Digital Business Innovation Vouchers was in zicht. “We hadden nog maar drie maanden”, aldus Els. “Rutger bracht ons gelukkig snel in contact met de mensen van de Oesterdam en de ontwikkelaars van de app. Samen zijn we bij hen op bezoek gegaan om de app zelf uit te proberen. Ook een vertegenwoordiger van de gemeente was erbij.”

Taken verdelen
Iedereen was direct enthousiast, dus Fred en Els gingen meteen aan de slag met het uitstippelen van hun route en het verzamelen van informatie. Fred: “De gemeente checkte de informatie op historische correctheid en de ontwikkelaar ging met het creatieve deel aan de slag.”

Verkeerde wijnglazen en laarzen
“Het is grappig waar je gaandeweg tegenaan loopt”, gaat Els verder. “Zo ontdek je bijvoorbeeld dat het leuke wijnglas of de oude laarzen die in het design waren verwerkt, helemaal niet uit de tijdsperiode komen waarbij ze getekend waren. Dankzij de gemeente kwamen we daarachter. Niet dat het iemand opgevallen zou zijn hoor, maar toch is het fijn om te weten dat het nu allemaal klopt.”

Stroomversnelling

Voor Fred, eigenaar van De Drvkkery, was het ook belangrijk dat de businesscase zou kloppen. “Zonder voucher hadden we dit niet gedaan, punt. Het kost veel om zo’n app te ontwikkelen. Maar dankzij de voucher werd het mogelijk. En doordat we via Rutger met de juiste partners in contact werden gebracht, kwam we in een stroomversnelling terecht.”

Reis door de tijd Middelburg

Er is nu een toffe app gerealiseerd: Reis door de tijd Middelburg. Fred: “De gps-gebaseerde app leidt je via een mooie route naar bijzondere historische locaties in de stad. Bij de locaties richt je je mobiel op de aangewezen plek. Er komt dan een karakter tevoorschijn die informatie geeft. En je kunt spelletjes spelen en icoontjes sparen.”

Laatste uitdaging
De enige uitdaging die nu nog rest, is het koppelen van een online boekingssysteem. Els: “We willen dat mensen er ook gebruik van kunnen maken buiten onze openingstijden. Het is nog een uitdaging, maar het gaat zeker lukken!” Fred: “We gaan de app ook nog vertalen naar meerdere talen en er een seizoen mee proefdraaien. Daarna zien we wel verder. Misschien kunnen we nog andere routes maken, andere doelgroepen aanspreken en andere thema’s belichten. Er is van alles mogelijk. En aan plannen is hier bij De Drvkkery nooit gebrek!”

Ga met ons in gesprek

Ook digitaliseren?

We helpen je graag verder.

Rutger van der Male

Programmamanager industriële & digitale innovatie