“Ook wij zien de ontwikkeling rondom automatisering toenemen, met volledig of deels volledig varende en rijdende vaar- en voertuigen”, aldus Stefan Yzewyn, adviseur Logistiek bij North Sea Port. “5G telecommunicatie brengt ons nieuwe mogelijkheden op het gebied van logistieke toepassingen waarvoor een vertraging van bijvoorbeeld meer dan een halve seconde niet acceptabel is. Daarbij is ook databeschikbaarheid, -veiligheid en -uitwisseling een belangrijk gegeven.”

Connect 2025
In het strategisch masterplan ‘Connect 2025’ van North Sea Port is digitalisering en het vormen van een datacommunity een van de acht pijlers. “We willen bouwen aan een ‘slimme’ digitale haven om onder andere de logistieke reis van morgen zo soepel en veilig mogelijk te maken. We omarmen nieuwe innovaties zoals 5G om de ontwikkeling naar een toekomstbestendige haveninfrastructuur, ook een pijler van Connect 2025, te stimuleren.”
Slimme verkeerslichten
Tijdens het project is er volop getest bij North Sea Port. “De meeste tests zijn bij onze klanten op de terminal gedaan, maar er is ook een test op onze wegen uitgevoerd. Hierbij is onderzoek gedaan naar de communicatie tussen aankomende voertuigen en slimme verkeerslichten. Er is met partners uit het project specifiek getest met platoons, waarbij het slimme verkeerslicht platoons moest herkennen en moest meewerken aan het behoud van de geschakelde serie voertuigen.”
Vertrouwd raken
In de tests had North Sea Port vooral een faciliterende rol, vertelt Stefan. “Wij hebben met name de infra voorzien, zoals de aanleg van magnetische lussen in het wegdek. Verder hebben we alle ontwikkelingen met aandacht gevolgd. Voor ons is dit project ook een kwestie van vertrouwd raken met de uitdagingen en mogelijkheden die draadloze connectiviteit ons biedt. Als havenautoriteit willen we begrijpen waar we kunnen helpen om innovatieve oplossingen te bevorderen.”
Rol North Sea Port
North Sea Port ziet met name een belangrijke verbindende rol voor zichzelf weggelegd. “Naast onze rol in het bieden van veilige (vaar)wegen fungeren we als verbinder tussen de spelers in de logistieke keten. Als haven kunnen we bijvoorbeeld nauwkeurigere kaarten maken die geschikt zijn voor toepassingen als tele-operatie of semiautonoom transport. En we kunnen een rol spelen in het verbeteren van de digitale connectiviteit.”
Puzzelstukjes verzamelen
Hoe Nort Sea Port dit precies in het vat kan gieten, dat moet de toekomst nog uitwijzen. “Rond de verworven projectinzichten kunnen we een visie gaan ontwikkelen. Daarbij stellen we onszelf vragen als ‘moeten wij ook nieuwe masten voor 5G voorzien?’, ‘hoe kunnen we samenwerken met mobiele netwerkproviders?’ en ‘welke economische rol hebben we in deze context te spelen?’. We zijn nu nog alle puzzelstukjes aan het verzamelen.”
Kleine stapjes voorwaarts
De grootste horde wordt volgens Stefan echter niet de techniek. “Technisch is er al veel mogelijk; wet- en regelgeving rondom veiligheid is een uitdaging, zeker grensoverschrijdend. Bovendien zal er ook een businesscase moeten komen waarin Nederlandse en Vlaamse netwerkproviders met elkaar kunnen samenwerken. Er is dus nog veel te onderzoeken, maar het is mooi dat met dit soort projecten er steeds kleine stapjes voorwaarts worden gezet.”