Accepteer marketing cookies om de video te bekijken.

"Internationaal de juiste partners vinden is de grootste uitdaging."

Voor Boris Colsen, directeur-eigenaar van Colsen Groep, was dat in eerste instantie geen moeilijke stap: “Doordat we opereerden voor bedrijven in Nederland, die ook elders in de wereld vestigingen hadden, werden we, dankzij klanten als Cerestar (later Cargill), Lamb Weston en Coroos, vanzelf naar de internationale markt geleid. Voordeel was dat we toen natuurlijk de hulp hadden van de relaties van onze klanten en het vinden van geschikte partners dus makkelijker was”. Maar voor een verdere internationale uitbreiding zat daar juist een belangrijke uitdaging: het vinden van geschikte lokale partners. Hoewel Colsen inmiddels eigen vestigingen heeft in Italië, Spanje en Zuid Afrika, wordt er voor de rest van de wereld gewerkt met lokale partners, bedrijven die de lokale markt goed kennen maar vooral ook dezelfde visie hebben.

Wanneer een bedrijf moeite heeft met het vinden van goede lokale partners, kan Impuls Zeeland ondersteuning bieden, bijvoorbeeld door via de desbetreffende Nederlandse ambassade contacten te leggen. Maar met enkel een lokale partner is het doel nog niet bereikt. Het is van groot belang om de regelgeving, maar ook de subsidiemogelijkheden in het desbetreffende land goed te onderzoeken. “Dit is vaak een valkuil, want eigenlijk wil je vooral focussen op hetgeen waar je goed in bent, namelijk de technologie ontwikkelen. Maar het is wel heel belangrijk om goed uit te zoeken”, aldus Boris Colsen. Vooral hierin is een bijdrage van Impuls Zeeland dan ook heel waardevol. Zij hebben kennis van zaken of weten je met de juiste kanalen in contact te brengen. “Voor ons was met name de Brexit een grote uitdaging. Dankzij Impuls Zeeland hebben we de juiste weg kunnen bewandelen omtrent de veranderingen in de belastingen in Groot Brittannië. Als we dat anders aangepakt hadden, was het resultaat geweest dat we BTW-plichtig in Groot Brittannië waren geworden, wat nadelige gevolgen heeft”.