De kracht van vergelijken

Bij bedrijfsvergelijkingsgroepen draait het om het verzamelen van bedrijfsinformatie van deelnemende bedrijven. Van alle (financiële) cijfers wordt een gemiddelde berekend, en elk bedrijf in de groep wordt gespiegeld aan het groepsgemiddelden. Hierdoor wordt het voor deelnemende ondernemers duidelijk hoe hun bedrijf scoort ten opzichte van andere bedrijven. De informatie en inzichten die ze hieruit halen kunnen ze gebruiken als signaleringsmiddel voor het ontdekken van sterke punten en verbeterpunten.

Uitwisseling data 30 bedrijven

Sinds de start zijn in totaal 30 bedrijven aangesloten bij de bedrijfsvergelijkingsgroepen. Het gaat hierbij om campings en hotels. Met beide groepen is in het systeem Visionplanner een benchmarksysteem gebouwd. Voor beide groepen is inmiddels een startbijeenkomst georganiseerd: de ondernemers maakte kennis met elkaar, er was een masterclass financieel management met uitleg over benchmarksystemen.

De informatie die wordt uitgewisseld is heel breed en aangepast naar de wensen van de groep. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de logies en ontbijt per kamer, bezettingsgraad, maar ook kosten voor gas, water, elektriciteit en personeel. Duurzaamheid is één van de thema's binnen de vergelijkingen.

Een voorbeeld van Visionplanner (op basis van fictieve cijfers)

Waardevolle discussies

Tijdens een tweede bijeenkomst krijgen de ondernemers hun cijfers en het groepsgemiddelde te zien. De gegevens zijn het startsignaal voor interessante discussies. De bijeenkomst voor hotels heeft al plaatsgevonden. Er werd o.a. gediscussieerd over de strategie voor het maken van omzet: wat is beter, een hoge prijs of een hoge bezettingsgraad? Maar ook efficiency, zoals personeelskosten en verzekeringskosten, en het wel of niet faciliteren van een restaurant zijn onderwerpen waar met de groep kritisch naar gekeken werd. De vergelijking met andere in combinatie met de discussies kunnen soms bevestiging geven aan bepaalde onderbuikgevoelens.

Ondernemer over de meerwaarde

Brigiet Stellaard van de Belgische Loodsensociëteit:

“Na de grote lockdowns kwam de bedrijfsvergelijking voor ons op het juiste moment! Een moment om weer eens echt goed naar onze cijfers te kijken. En dat niet alleen, we konden ook nog eens ‘spieken’ bij de gemiddeldes van de groep. Waar moet onze aandacht naar toe? Wat kan beter? Wat kunnen we nog verder uitbuiten? De bedrijfsvergelijking was voor ons een cadeautje!”

Lees het ondernemersverhaal van Brigiet Stellaard

Meer deelnemers, meer uitwisseling

In het najaar van 2022 is de groep minicampings aan de beurt om cijfers te vergelijken en deze te bespreken. Hiervoor hebben 15 ondernemers zich aangemeld. Ook wordt er gekeken hoe de groepen beter uitgebalanceerd kunnen worden. Door meer hotels en/of (mini)campings toe te voegen krijg je meer gelijkwaardige bedrijven. Dat verbetert de vergelijking.

Twan Vermeulen begeleidt de bedrijfsvergelijkingsgroepen van Impuls Zeeland. Hij roept ondernemers op mee te doen aan de bedrijfsvergelijkingsgroepen. “Er is ontzettend veel kennis bij elkaar te halen. Tegen ondernemers in de toeristische sector zou ik daarom willen zeggen: zoek in jouw branche een groep van 10-20 ondernemers bij elkaar om samen kennis te delen of sluit aan bij één van onze groepen. Impuls Zeeland helpt jullie graag verder.”

De bedrijfsvergelijkingsgroepen zijn onderdeel van het Aanjaagprogramma Innovatie Toerisme
Meer over het Aanjaagprogramma
Neem contact met ons op

Meedoen met de bedrijfsvergelijkingsgroepen?

Wil jij ook meer uit je bedrijf halen? Neem contact op met Twan Vermeulen en bespreek of aansluiten bij de bedrijfsvergelijkingsgroepen interessant is voor jouw bedrijf.