do, 18-03-2021, 10:10
Nieuwsbericht

Onderzoek naar stedelijk toerisme Zeeland

Zeeuwse steden aantrekkelijker maken

Zeeland is al jaren een populaire bestemming voor toeristen uit binnen- en buitenland. Maar Zeeland is méér dan strand en zee! Hoe kunnen de Zeeuwse steden, ieder met hun eigen historie en charmes, worden ontwikkeld tot bestemmingen met een zelfstandige aantrekkingskracht? Daar heeft HZ Kenniscentrum Kusttoerisme onderzoek naar gedaan. 

Aantrekkingskracht en meerdaags verblijf

Aanleiding voor het onderzoek was de wens van Zeeuwse steden om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden om stedelijk toerisme te laten groeien. Want hoe zet je een stad zo neer dat deze op zichzelf aantrekkingskracht heeft voor gasten om te bezoeken. Daarnaast werd in het onderzoek gekeken naar het verlengen van de verblijfsduur. Dus van een stad die dagjes mensen aantrekt, naar een stad die meerdaags verblijf aantrekt. 

Highlights uit onderzoek

  • Meer Nederlanders gaan op vakantie naar een stedelijke omgeving. Daarbij groeit het aantal stedenvakanties in eigen land.
  • De coronacrisis heeft toerisme in steden hard getroffen vanwege het meiden van drukte. Detailhandel en horeca zijn hierbij de grote verliezers en de verwacht wordt dat het winkelgedrag van consumenten blijvend zal veranderen. 
  • Andere steden leren ons dat je een stad aantrekkelijk maakt door o.a. een overkoepelend thema voor beleid, marketing en evenementen. Ook storytelling, samenwerking, doelgroepsegmentatie en aanbodontwikkeling zijn hierin belangrijk.

Webinar stedelijk toerisme

Meer weten over de kansen voor stedelijk toerisme in Zeeland? Lees het hele onderzoek of bekijk het webinar over stedelijk toerisme. Deze staat vanaf 23 maart 2021 online op impulszeeland.nl/live. In het webinar kijken we naar de uitkomsten van het onderzoek en gaan we in gesprek met de programmamanager van Hanzesteden, een samenwerkingsverband waarbij citymarketing actief en succesvol wordt ingezet.

 

Dit onderzoek is uitgevoerd door HZ Kenniscentrum Kusttoerisme