ma, 07-22-2019, 11:24
Nieuwsbericht

Waterstof project met binnenvaartschip

Een aantal Zeeuwse bedrijven en kennisinstellingen gaan samen werken aan het eerste waterstof aangedreven binnenvaartschip. In het najaar van 2021 moet het schip zijn eerste vaart maken. Zeeland zou daarmee internationaal koploper zijn.

Het project bestaat uit bedrijven, universiteiten en onderzoeksinstellingen uit 4 verschillende landen. De deelnemende landen zijn Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Financieel wordt het project ondersteund door het Europese programma Interreg 2 Zeeën en gaat ruim 16 miljoen euro kosten. De haven van Oostende is penvoerder, Prominent uit Breda is de begeleidende consultant.

Hybride aandrijflijn

Hart van het waterstofproject vormt een Zeeuws consortium van bedrijven en kennispartners. Zij gaan het grootste binnenvaartschip (172 meter lang, 4200 ton) ombouwen van een dubbele diesel-motor naar een hybride aandrijflijn waarmee het schip op waterstof en elektriciteit kan varen. Met de hybride voortstuwing stoot het schip nagenoeg geen CO2 uit. Het schip in kwestie is de Vera Cruz, eigendom van de Belgische reder Fabian de Wachter. Het bestaat uit een motorvrachtschip en een duwbak.

Yerseke Engine Services ontwikkelt de hybride aandrijflijn en de ombouw voor het vrachtschip. The Clean Technologies Design Desk uit Nieuwvliet helpt hierbij, omdat waterstof als brandstof een hele nieuwe situatie is. Verschillende universiteiten en onderzoeksinstellingen, waaronder de TU Delft en de Delftse startup ZEPP solutions, die de brandstofcelmodule ontwikkelen, ondersteunen de Zeeuwse bedrijven hierbij.

De Zeeuwse ontwikkelingsmaatschappij Impuls coördineert het gehele project en begeleidt het subsidietraject. Ook de HZ University of Applied Sciences en Scalda, havenbedrijf North Sea Port en het logistiek samenwerkingsverband Zeeland Connect zijn bij dit innovatieproject betrokken.

Waterstof

De eerste testvaarten zijn gepland in het najaar van 2021. In eerste instantie zal grijze of blauwe waterstof worden gebruikt. Grijze waterstof wordt gemaakt van aardgas, blauwe waterstof van de opgeslagen CO2 die bij de verbranding van aardgas is vrijgekomen. Met groene waterstof kan het klimaatneutraler, omdat deze wordt geproduceerd uit energie van windmolens en zonnepanelen. Volgens Impuls is het nadrukkelijk de bedoeling op groene waterstof te gaan varen als het beschikbaar en betaalbaar is.

Bron: PZC