vr, 05-24-2019, 08:36
Nieuwsbericht

13 kansrijke oplossingen beloond met innovatiecontracten BioVoice

Vrijdagmiddag 24 mei was het dan zover. Tijdens de feestelijke slotbijeenkomst in Bergen op Zoom maakte het team van ‘business booster’ programma BioVoice de resultaten bekend van de eerste ronde challenges. En dat resultaat mag er zijn! 13 van de 19 deelnemers die aan de challenge weeks begonnen, verwierven in de afgelopen 2 weken een kansrijke uitgangspositie voor daadwerkelijke ontwikkeling van hun oplossing. Dat is beloond met een innovatiecontract. Dit innovatiecontract geeft toegang tot onder andere financiering via vouchers. Deze worden besteed bij kennis- en applicatiecentra in de regio, bijvoorbeeld om te testen. Rabobank stelde deze ronde € 100.000 voor innovatievouchers beschikbaar en vanwege het succes heeft de provincie Noord-Brabant dit bedrag aangevuld met een extra €25.000.    

Het proces tot nu toe

Op de 7 challenges van Cargill, Cosun en Rodenburg BioPolymers in deze eerste ronde kwamen vanuit het mkb vele reacties en bijna 50 aanmeldingen met concrete oplossingen. We selecteerden hieruit 19 kansrijke oplossingen, die deelnamen aan de BioVoice challenge weeks. Tijdens de challenge weeks leerden de deelnemers de regio(nale faciliteiten) en de bedrijven achter de innovatievraagstukken kennen. Ook namen ze deel aan werksessies en workshops, bijvoorbeeld over business modeling, financiering en IP. En ze werkten natuurlijk intensief samen met de challenger, om tot een kansrijke match te komen. 

En nu: het vervolg!

Wat BioVoice zo uniek maakt, is dat het toekennen van de innovatiecontracten niet het einde van het traject betekent. In andere business challenge programma’s is het maken van matches het eindstation. Bij BioVoice begint dan pas het echte werk: het ontwikkelingstraject. Het innovatiecontract is de toegang tot een uitgebreid systeem aan ondersteuning.

Zo zijn de 13 mkb’ers/start-ups verzekerd van financiële steun middels innovatievouchers – te besteden bij partners in het regionale biobased ecosysteem dus –  en blijvende coaching en begeleiding door BioVoice. Die begeleiding bestaat bijvoorbeeld uit het koppelen aan partners, hulpbronnen en researchfaciliteiten. En het openen van deuren naar business en schaalvergroting. Alles om het uiteindelijke doel van BioVoice te realiseren: de nieuwe kennis en/of techniek in een stroomversnelling brengen en verwaarden, voor een sterkere biobased economie in de regio.