Aantrekkingskracht en meerdaags verblijf

Aanleiding voor het onderzoek was de wens van Zeeuwse steden om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden om stedelijk toerisme te laten groeien. Want hoe zet je een stad zo neer dat deze op zichzelf aantrekkingskracht heeft voor gasten om te bezoeken. Daarnaast werd in het onderzoek gekeken naar het verlengen van de verblijfsduur. Dus van een stad die dagjes mensen aantrekt, naar een stad die meerdaags verblijf aantrekt.

Highlights uit onderzoek

  • Meer Nederlanders gaan op vakantie naar een stedelijke omgeving. Daarbij groeit het aantal stedenvakanties in eigen land.
  • De coronacrisis heeft toerisme in steden hard getroffen vanwege het meiden van drukte. Detailhandel en horeca zijn hierbij de grote verliezers en de verwacht wordt dat het winkelgedrag van consumenten blijvend zal veranderen.
  • Andere steden leren ons dat je een stad aantrekkelijk maakt door o.a. een overkoepelend thema voor beleid, marketing en evenementen. Ook storytelling, samenwerking, doelgroepssegmentatie en aanbodontwikkeling zijn hierin belangrijk.

Webinar stedelijk toerisme

Meer weten over de kansen voor stedelijk toerisme in Zeeland? Lees het hele onderzoek of bekijk het webinar over stedelijk toerisme waarin de uitkomsten van het onderzoek worden besproken.

Bekijk het webinar over stedelijk toerisme
Neem contact met ons op.

Wij helpen je graag verder!

Heb jij een vernieuwend of innovatief idee voor jouw bedrijf? Neem contact op met onze projectmanagers. Zij kijken graag mee naar de kansen voor jouw bedrijf.

Minke Rabaut

Projectmanager Vrijetijdseconomie

Kim Provoost

Projectmanager Vrijetijdseconomie