Circulariteit van belang voor toeristische sector
Grondstoffen raken op. Wet- en regelgeving verandert. Toeristen hebben steeds meer vraag naar duurzame opties. Er zijn veel redenen waarom ondernemers aan de slag moeten met circulariteit. Zeker in de vrijetijdssector, waar ondernemers te maken hebben met korte levenscyclussen van producten en de druk op grondstoffen toeneemt in drukke periodes. In de gids ontdek je hoe toeristische ondernemers circulariteit hebben toegepast binnen hun bedrijf.
Vraag de gids aanCirculair ondernemen is meer dan recyclen
Tuurlijk, recyclen is goed, maar circulair ondernemen is véél meer dan dat. Het gaat erom dat je de impact van jouw onderneming zo klein mogelijk maakt. Daar zijn verschillende strategieën voor. Bijvoorbeeld door producten te moderniseren, hergebruiken of jezelf af te vragen of je een product echt nodig hebt.
De kracht van het 9R-strategie
Waar begin je als ondernemer? Welke strategie heeft de grootste impact, op korte én lange termijn? Het 9R-model helpt je verder. In dit model staan de strategieën die je kunnen helpen circulair te ondernemen.
Maar hoe ziet dat eruit in de praktijk? Het antwoord op die vraag vind je op in deze gids. We bespreken enkele businesscases uit het project FACET. In dit project hebben ondernemers aan de hand van de 9R-strategie flinke stappen gezet op het gebied van water, afval, energie, bouwen, verpakkingsmateriaal en gezamenlijke inkoop.
Ondernemers en impuls zeeland
Je hebt elkaar nodig om de transitie naar een circulaire economie te maken. Samenwerking tussen ondernemer, (lokale) overheden, financiële instellingen, inwoners en andere ondernemers is essentieel. Alle ondernemers die aan de slag willen met circulariteit wil ik dan ook meegeven: doe inspiratie op bij elkaar en ga het gesprek aan.